SODA WORKS 2016

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The SoDA (Solo/Dance/Authorship) class of 2017 have compiled this publication to contain selected content from their individual thesis projects. These projects each consisted of a live performance - presented in December 2016, at the Uferstudios in Berlin - an artist work book, as a document of the creative process and a written essay, each explicating areas of independent research. It is the aim of this publication to present a selection of this material for public dissemination.

 

Konzept und Autoren Enrico D. W, Akseli Attomäki, Liad Hussein Kantorowicz, Lisa Müller-Trede, Luo Yuebing, Lulu Obermayer

 

SODA WORKS 2015


The SoDA (Solo/Dance/Authorship) class of 2016 have compiled this publication to contain selected content from their individual thesis projects. These projects each consisted of a live performance - presented in December 2015, at the Uferstudios in Berlin - an artist work book, as a document of the creative process and a written essay, each explicating areas of independent research. It is the aim of this publication to present a selection of this material for public dissemination.

 

 

SODA WORKS 2013


Seit 2011 produzieren die Absolventen des Masterstudiengangs Solo/Dance/Authorship am Ende ihres Studiums eine gemeinsame Publikation. Letztes Jahr entstand ein Jahreskalender, in diesem Jahr ist es ein Buch. Die Publikation ist eine von drei Bausteinen der MA SODA Abschlussprüfung. Die Absicht der Publikation ist performativ, sie will nichts erklären, sondern die Live-Erfahrungen der Abschlussaufführungen rahmen. Sie tut dies durch zusätzliche visuelle und gedankliche Koordinaten, die die Rezeption der Abschlussarbeiten begleiten. Die zweite Absicht ist eher metapraktisch: Gemeinsam mit der schriftlichen Abschlussarbeit und der umfassenden Dokumentation in Form eines über 4 Semester geführten „work books“, gibt die Publikation Einblick in den künstlerischen Rechercheprozess von der ersten Idee über die Ausarbeitung bis zur schlussendlichen Form.

 

Konzept und Autoren Maria Baroncea, Niels Bovri, Céline   Cartillier, Lisa Densem, Kiran Kumar, Sergiu Matis, Katrin Memmer, Allison Peacock, Flavio Ribeiro.

 

 

NEW SODA WORK 2012


Jahreskalender 2013 mit Texten, Bildern und Skizzen der künstlerischen Recherche aus zwei Studienjahren der MA SODA Absolventen Jee–Ae Lim, Marcio Carvalho, Joana von Mayer Trindade, Willy Prager, Andrew Wass, Sonja Pregrad, Igor Koruga, Hanna Lee Erdmann.

NEW SODA WORK 2012. Hrg.: Hochschulübergreifendes Zentrum Tanz Berlin. Masterstudiengang Solo/Dance/Authorship (SODA), engl., 48 S., zahlreiche Abbildungen, Illustrationen, Berlin 2011. 

 

 

Bewegungstexte - Emergence. Texte, Essays und Photos von Studierenden des HZT Berlin (2012)

Emergence - the logic of emergence is not pre-formed but per-formed.

The body makes sense: it is that in which (or out of which) sense emerges, and this sense is accompanied by movement.  In fact, emergence is always accompanied by movement. It is a movement, a movement from a set point of departure into the unknown. The title of this magazine, Bewegungstexte, demands texts as bodies, bodies that make sense and movement for the contributors and for the readers.

Bewegungstexte - Emergence. Hrg. Hochschulübergreifendes Zentrum Tanz Berlin. Redaktion: Kareth Schaffer. Gestaltung: Désirée Meul., dt./engl.,  39 S., zahlreiche Abbildungen, Broschürendruck, Berlin 2012

 

 

MA SODA. New Performance Works 2011


Publikation mit Texten, Bildern und Partituren der künstlerischen Recherche aus zwei Studienjahren der MA SODA Absolventen Dragana Bulut, Elisabete Finger, Daniel Kok, Keith Lim, Sheena McGrandles, Ana Monteiro, Zoja Smutny, Ana Trincão und Yair Vardi. MA SODA. New Performance Works 2011. Hrg.: Hochschulübergreifendes Zentrum Tanz Berlin. Masterstudiengang Solo/Dance/Authorship (SODA), engl., 48 S., zahlreiche Abbildungen, Illustrationen, Berlin 2011.

 

 

Gill Clarke, Franz Anton Cramer, Gisela Müller: "Gill Clarke – Minding Motion" in: Tanztechniken 2010 – Tanzplan Deutschland. (2011)

Sieben Forschungsteams an renommierten europäischen Tanzhochschulen haben sich mit der Frage befasst, wie zeitgenössisches Tanztraining aussieht, und einige der wichtigsten internationalen Pädagogen um Antwort zu ihrem jeweiligen Spezialgebiet gebeten: Alan Danielson zur Humphrey / Limón Tradition, Anouk van Dijk über Countertechnik, Barbara Passow zur Jooss-Leeder Technik, Daniel Roberts zur Cunningham Technik, Gill Clarke über Minding Motion, Jennifer Muller über Muller Technik und Lance Gries über Release- und Alignmentorientierte Techniken.

Gestellt und kommentiert haben diese Fragen renommierte Tanzwissenschaftler und Journalisten wie Edith Boxberger, Franz Anton Cramer, Henner Drewes, Wiebke Dröge, Claudia Fleischle-Braun, Yvonne Hardt, Wibke Hartewig, Sabine Huschka, Irmela Kästner, Gisela Müller, Vera Sander, Sylvia Scheidl, Irene Sieben, Gerald Siegmund, Patricia Stöckemann, Maren Witte und Gabriele Wittmann.
Die umfangreiche Materialsammlung aus Interviews, wissenschaftlichen Beiträgen und begleitenden Essays ermöglicht einen vergleichenden Blick auf den historischen Kontext, die Konzepte, Bewegungsmerkmale und Unterrichtsmethoden von zeitgenössischem Tanztraining. Das Arbeitsbuch – das zeitgleich auf Deutsch und Englisch erscheint – wird durch zwei Trainings-DVDs ergänzt.  

 

Ingo Diehl, Friederike Lampert (Hg.), Tanztechniken 2010 – Tanzplan Deutschland. Mit zwei DVDs. Berlin: Henschel 2011. 320 Seiten, 50 s/w-Abbildungen, mit 2 DVDs. ISBN 978-3-89487-412-4 (Deutsch). Preis: € [D] 19,90 € [A] 20,50 sFr 30,50



Workshop mit Gill Clarke am HZT Berlin 2010 im Rahmen von "Tanztechniken 2010".


Undertraining – On A Contemporary Dance
Boris Charmatz & Isabelle Launay (2011) 

English edition of the interviews with French dancer and choreographer Boris Charmatz.


Boris Carmatz and Isabelle Launay have a singular definition for this publication that is born from interviews they made with each other : “the goal is to talk about almost everything but not about nothing. Everything that constitutes contemporary dance today through our two points of view; a book that questions what is happening in the context that is ours, pushed by a certain urgency to reflect collectively. A sort of document or documentary... They are remarks "under" contemporary dance, rather than discourse that weighs on it...” From the flood of their conversations come extracts and recomposed texts. The itinerary of a dancer and choreographer who meet others and raise questions...
Boris Charmatz is a dancer and choreographer and Director of the Dancing Museum – Rennes and Britanny National Choreographic Centre.
Isabelle Launay is Professor and researcher in the Department of Dance – University of Paris 8. She also teaches at the CNDC in Angers and collaborates with various artists working in the field of contemporary dance.

Undertraining – On A Contemporary Dance. Boris Charmatz & Isabelle Launay (2011). Translated from the French by Anna Preger (original title: Entretenir – A propos d'une danse contemporain, Les presses du réel, 2003). 2011, English edition, 12,5 x 16 cm (softcover), 272 pages, 15 €. ISBN: 978-2-84066-439-0. EAN: 9782840664390